Complimenten geven? Dat doen we hier niet!

Complimenten geven? Dat doen we hier niet!

Ik ben in gesprek met Milan, een teamleider in een productiebedrijf. Ik ken hem al een tijdje en weet dat hij hunkert naar erkenning van zijn leidinggevende.
Maar die krijgt hij niet.

Gewaardeerd, niet gelukkig

Milan werkt ruim vijftien jaar bij het bedrijf. Hij kwam er als één van de eersten . Hij kent het klappen van de zweep. Inhoudelijk is hij sterk. Zijn collega’s komen bij hem met vragen. Of voor advies wanneer er iets bijzonders aan de hand is. Zo heeft hij zich opgewerkt tot teamleider. Een mooie stap. Maar wordt hij er gelukkig van? Sinds een tijdje twijfelt Milan hier sterk aan. Zijn leidinggevende vertelt hem alleen wat er niet goed is gegaan. Zo stuurt hij zijn mannen ook aan. Ze moeten gewoon hun werk doen, toch?

Verandering geen verbetering?

Het bedrijf is niet meer zoals het was. Alles moet sneller en beter. Er zijn meer procedures en regels. Waar die goed voor zijn weet Milan niet. Ze vertragen alleen maar. Om van alle administratie maar te zwijgen. Tijd heeft Milan sowieso te weinig. Een praatje of een kop koffie: het  schiet er regelmatig bij in. Nee, het wordt er niet leuker op. Hij houdt zich steeds minder bezig met ‘het echte werk’. De techniek, de machines zo goed mogelijk laten draaien, daar wordt hij blij van. Maar daar komt hij niet meer aan toe. Dat moet hij tot zijn spijt aan anderen over laten.

Milan besteedt steeds meer tijd aan administratief werk, zoals het invullen van verplichte formulieren en aftekenlijstjes. Daar krijgt hij geen energie van. Moet hij een stap terug doen? Weer operator worden? Dan gaan zijn collega-teamleiders hem vertellen hoe het moet. Alsof zij het beter doen. Daar voelt Milan als hij eerlijk is niet zo veel voor.

Doorbraak!

Milan wil het anders. Samen met zijn mannen de schouders eronder zetten. Met elkaar de klus klaren. Een oplossing vinden voor problemen die schijnbaar onoplosbaar zijn. Hij wil weer trots zijn dat hij voor dit bedrijf mag werken. Zoals toen hij net in dienst was.  Hij wil de negatieve spiraal doorbreken. Maar hoe?

Positieve focus geeft ander resultaat

Ik daag Milan uit het eens anders te doen en geef hem de tip om zijn operators complimenten te geven. Focussen op wat wél goed gaat. Ook in de gesprekken met zijn leidinggevende. Milan aarzelt. “Complimenten geven? Dat doen we hier niet,” zegt hij. Maar hij gaat de uitdaging aan. In het begin vindt hij het lastig. Het voelt ongemakkelijk. Maar het anders doen – complimenten geven – werkt.  De sfeer in zijn ploeg verbetert. In de gesprekken met zijn leidinggevende vertelt hij er enthousiast over. Milan krijgt de erkenning waarnaar hij op zoek was. Zijn leidinggevende geeft hem een compliment!

Wil jij ook een doorbraak en kun je daar hulp bij gebruiken?
Neem dan contact met me op.

Ik kom graag met u in contact om de mogelijkheden te bespreken.

Share This